Hea raamat!

“Kuidas lapsed mõtlevad”

Hommikusel kiirel ajal keeldub laps äkki jopet selga panemast ja hakkab vaidlema, kui soojalt peaks täna riidesse panema. Leiad lapse magamistoa seinale kriidiga joonistamas ja kordamas: “Seina peale ei tohi joonistada.” Sedasorti olukorrad on igale lapsevanemale tuttavad. Tavaliselt ootavad meid kiired kohustused ja lapsega argumenteerimiseks pole piisavalt aega, samuti laseme ennastki kannatamatult emotsioonidel haarata. Üksteise järel analüüsib autor sedasorti olukordi ning osapoolte tegelikke mõtteid ja soove. Selle pinnalt saab leida õige lahenduse. Palju oleneb ka lapse vanusest. Raamatus jagatakse arenguetapid 2–3-aastaste, 4–5-aastaste ja 6–7-aastaste peatükiks ning konfliktolukordade lahendamisel arvestatakse lapse ealisi iseärasusi. Pikemalt võetakse jutuks keerulised teemad nagu kolimine, koolipinged, lahutus, rahaasjad või digimaailma ohud.

Me kõik oleksime palju paremad lapsevanemad, kui mõistaksime paremini lapse käitumise tagamaid ning suudaksime iga vaidluse või konflikti lahendada rahuliku meele ja positiivse suhtumisega. Just seda raamat meile õpetabki.

Suurbritannia autori Tanith Carey sulest on ilmunud mitmeid kasvatusalaseid raamatuid. Selle raamatu kirjutamiseks on ta appi võtnud kliinilise psühholoogi dr Angharad Rudkini ja uusimad teadmised ajutalitluse ja arengu kohta.

“Kuidas meie lastest kasvavad väikesed türannid?”
Michael Winterhoff   2010

Autor näitab oma üllatavas ja veidi hirmutavas raamatus, kuidas paljud vanemad käituvad lastega juba maast madalast kui omasugustega, arvestamata sellega, et lapsed pole väikesed täiskasvanud.

Sedalaadi suhe põhjustab hilisemas elus suure hulga probleeme nii lastele kui täiskasvanutele.

Artikkel samal teemal
“Kuidas meie lastest kasvavad väikesed türannid?”
kasvatusteadlane Maie Tuulik – “Õpetajate Leht” 13. jaan. 2017

 

“Rahulikumad, lihtsamad, rõõmsamad poisid”
Noel Janis-Norton 2015

See raamat aitab teil leida lihtsaid strateegiaid motiveeritud, koostöövalmi ja enesekindla poisslapse kasvatamiseks.

Raamat on tulvil soovitusi ja läbiproovitud tehnikaid, mis aitavad läbisaamist pojaga paremaks muuta.

 

“Minu mõistus on otsas!” 
Isabelle Filliozat 2013

“Minu mõistus on otsas. Ma olen proovinud kõike, aga miski ei aita!“ Raamatu autor, tuntud prantsuse lastepsühholoog ja terapeut Isabelle Filliozat näeb, et paljud vanemad kulutavad oma akud tühjaks laste igapäevaseid kriise lahendades. 

Raamatus tuleb ta vanematele appi, seletades, mis toimub kriiside ajal lapse ajus ja mis võib põhjustada probleemse käitumise. Igale probleemile soovitab ta lahenduse, mis ei kustutaks lihtsalt tulekahju, vaid aitaks lapsel kasvada iseseisvaks ja vastutustundlikuks täiskasvanuks.

 

“Oskuste õppe käsiraamat”
Ben Furman, 2016

“Oskuste õpe on laste probleemide lahendamise meetod, mis toetub lahenduskeskse lühiteraapia põhimõtetele.

Oskuste õpe aitab lastel õppida oskuseid ja võita mitmesuguseid psüühilisi ja sotsiaalseid probleeme pere, sõprade ja teiste lähedaste toel. Selle käsiraamatu abiga saavad lapsevanemad ja spetsialistid hõlpsasti õppida selgeks Oskuste õppe põhitõed, et neid lastega koos ellu rakendada.”

Raamatut tutvustav video

„Lapse rühi kujundamine”

Ole aktiivne koos lapsega

“Toidu mõju lapse ajule, arengule ja käitumisele”
Madleen Simson, Egle Oja, 2016

„„Toidu mõju lapse ajule, arengule ja käitumisele“ on raamat, mis

aitab suurepärasel moel otsida selgitusi kaasajal üha rohkemaid peresid puudutavatele vastusteta küsimustele: miks muutuvad meie lapsed üha enam hüperaktiivsemaks, autistlikumaks, miks nende areng ei suju või kulgeb läbi tagasilöökide, miks nad meditsiini tormilisest arengust hoolimata nii sageli haigestuvad. /…/

Sellest raamatust leiab:
… mis võib olla meie laste seas üha enam levivate käitumishäirete, keskendumisraskuste ja hüperaktiivsuse põhjuseks
… kas menüümuutus võib leevendada autisminähtusid
… kuidas toit mõjutab lapse arengut
… milliste haigusteni võib viia kokkupuude raskemetallide ja muude toksiinidega
… kuidas elavhõbe kahjustab organismi
… millist varjatud ohtu võivad peita endas hammaste amalgaamtäidised
… mis on opioidsed peptiidid ning kuidas need kahjustavad närvisüsteemi
… millist mõju võib avaldada vaktsineerimine lapse ajule
… mis on toidutalumatus
… milliseid terviseprobleeme võib põhjustada piim
… kuidas manipuleerivad meie tervisega pärmseened
… mida tähendab gluteenitalumatus
… miks on valge suhkur halb
… mida tasub teada õlidest ja rasvadest
… millega terviseprobleeme põhjustavaid baastoiduaineid asendada ning hulgaliselt tervislikke retsepte.

“Laste toitumine ja tervis”
Toitumissoovitused Eesti toitumisterapeutidelt ja -nõustajatelt, 2016

Autorid on nii Tervisekooli õpetajad kui ka praktiseerivad terapeudid ja nõustajad, kes jagavad teadusallikatel ja praktilisel kogemusel põhinevaid toitumissoovitusi, mis aitavad meie lastel terved olla ja terveks jääda.

Tervislik toitumine on oluline igal eluetapil ning sellega alustada pole kunagi liiga hilja. Eriti tähtis on see juba lapsepõlves, et toetada eluaegsete tervislike toitumisharjumuste väljakujunemist ja ennetada tulevikus kimbutada võivaid terviseprobleeme.

“Tervislik toitumine”
Tagli Pitsi, Kristin Salupuu

Kas vastuoluline info toitumise kohta ja selle üleküllus on tekitanud Sinus tunde, et tervislik ja mitmekesine söömine on justkui tuumateadus? Tänapäeval on toitumise kohta väga palju infot, mis on tihtipeale lünklik, vastuoluline, kallutatud või põhineb kellegi veendumustel, mitte inimorganismi ainevahetuse vajadustel. Käesolev raamat koosneb kahest suuremast osast – toidu- ning toitumis- ja liikumissoovitused. Lisaks leiab soovitustest lähtuva nädala näidismenüü koos retseptidega. Samuti leiad põgusa ülevaate söömispsühholoogiast, seedimisest, toidupakendite lugemisest ja toiduohutusest. Usume, et toitumisest teadliku inimesegi jaoks leidub siin ahaa-momente.

Sellest raamatust saad vastuse küsimustele:

  • Miks me peaksime sööma ja miks me tegelikult sööme?
  • Mis juhtub toiduga meie kehas?
  • Mis vahe on valkudel ja proteiinidel?
  • Kas kolesteroolikartuses peaks muna söömist vältima?
  • Kas supertoidud ja rasva põletavad toidu(aine)d on üldsegi olemas?
  • Miks ei tasuks tervise huvides riisigalette igapäevaselt tarbida?

Ja veel paljudele teistele küsimustelegi ning leiad usaldusväärset infot tasakaalustatud ja mitmekesise toitumise kohta.

“Laste seksuaalkasvatus”
Raisa Cacciatore, 2008/2014

Kuidas rääkida lapsele seksuaalsusest? Mida peaks rääkima isegi siis, kui laps ei küsi? Kuidas kaitsta lapsi meedia mõjutuste eest?
Tuntud Soome lastepsühholoog ja arst Raisa Cacciatore annab vanematele sellel delikaatsel teemal praktilist nõu, käsitledes erinevaid teemasid alates väikelapse küsimustest kuni puberteediealiste probleemideni. Seks ei kuulu lapsepõlve, kuid seksuaalne areng on loomulik osa täiskasvanuks saamisel. Samas on tähtis tundma õppida oma tundeid ning austada enda ja teiste puutumatust.

“Naiseks, emaks ja daamiks”
Toivo Niiberg, 2008

Jätk raamatule “Meheks, isaks ja härrasmeheks”.
Kuna emaks saadakse juba last kandes, siis sisaldavad juba alguse peatükid endas emaks saamise ja olemise bioloogilisi tagamaid, seda enam, et tüdrukul on kõik munarakualged olemas juba sünnimomendil.
Ka tüdruku mängud, mängunurk ja tegemised on hoopis teistsugused kui poisi omad. Kindlasti on tüdruku mäng oma nukuga psühholoogiliselt ja sotsiaalselt hulga tõsisema kandepinnaga kui seda poisi mäng autode või tinasõduritega.
Suuri erinevusi on täheldatud poiste ja tüdrukute õppimises, ja seda eriti viimasel paaril aastakümnel. Kas ikka jätkata tüdrukute ja poiste koos õpetamist? Kas on olemas ka pehmemaid alternatiive?

“Meheks, isaks ja härrasmeheks”
Toivo Niiberg, 2006

Raamat “Meheks, isaks ja härrasmeheks” on mõeldud eelkõige lapsevanematele, õpetajatele-kasvatajatele ja sotsiaaltöötajatele. Alates teismeeast on raamat kindlasti arusaadav ja kasulik lugeda ka juba poistel endil.

Raamatus käsitletakse põhjalikumalt järgmisi probleeme: kodu ja vanemate mõju poisi iseloomu ning soorolli kujunemisele; poiste kasvamine ja arenemine; hirmud ja teised emotsionaalsed probleemid; mängu, õppimise ja teiste toimingute eripära; teismeea kriis ja poiste levinumad käitumishäired; poiste seksuaalne käitumine; noorukiea hullused ja hellused; toimetulek ja enesekehtestamine; mehelikkus ja selle kujunemine; isaks õppimine ning isaks olemine. Raamat sisaldab teste.